sunnuntai 26. helmikuuta 2012

Sähköauto "Tesla" hävisi jo toisen oikeudenkäynnin "Top Gear" -testaajia vastaan





autoblog


Lotus Elisen alustalle ja korille rakennettu maailman ensimmäinen sähköurheiluauto "Tesla", Elon Muskien rahoittama ja Detroitin sijaan Piilaakson miesten rakentama, hävisi jo toisen oikeudenkäyntinsä "Top Gear"-auto-ohjelman testiryhmää vastaan, joka väitti, etteivät Teslan akut suinkaan kuljeta sitä väitettyä lähes 400 km:a (Kalifornian ilmastossa) eli EPA-testisykliä, vaan todellisuudessa Tesla hyytyi jo noin 90 kilometrin ajon jälkeen.

Asia on minulle läheinen, koska olin kirjeenvaihdossa Tesla-ryhmän kanssa, sain tutustua siihen lyhyesti Los Angelesissa ja piti kirjoittaa artikkeli Tekniikan Maailmaan. Päätoimittajan vaihdos kuitenkin muutti suunnitelmia ja minä sain vain "laatikon" juttuun (kuten kerron "Top Secret"-blogissani tarkemmin)ja korvauksen lentolipustani, Honkanen osti jutun Amerikan kirjeenvaihtajaltaan Ray Huttonilta ja antoi minulle potkut. Tässä juttu:


TM 19-2008

Kerroin "koeajosta" sitten myöhemmin nettilehden "e10bensiini" kolumnistina:


e10bensiini


Olen edelleen Teslan postituslistalla, tässä uusin kirje valmistajalta:


Tesla promotion

Eli vielä on matkaa sähköautolla käytännölliseksi kulkuneuvoksi. Voi vain kuvitella, kuinka kauan akku kestäisi meidän talvemme - 20 - 40 C:ssa ja kuinka huurussa ikkunat olisivat,kun lämmitykseen ei liikenisi sähköä!

8 kommenttia:

  1. Ei se talvi mikään ratkaisematon ongelma akuille sähköautossa ole.

    Akut voidaan eristää ja pitää lämpöisenä suhteellisen pienellä sähkönkulutuksella - luokkaa alle 200 W saadaan jo 40 asteen lämpötilaero 50 mm:n polyuretaanilla. Ajonaikana taas akut lämpenevät käytettäessä.

    Sisätilan lämmittämiseen taas sopii vaikka etanoli. Siitä saadaan useampi kW tehoa ja hintaa ei tule nimeksikään.

    VastaaPoista
  2. @Entä kun sähköautosi on kaksi talviviikkoa lentoaseman parkissa etelän lomallasi? Itse asiassa uudet dieselit ovat hyötysuhteeltaan vastaavia hiilivoimalan kanssa, miksi polttaa se kaukana ja siirtää sähkö häviöineen autoon? Jos sähköautoja on paljon,voimalat eivät pidä suurista kulutuspiikeistä, se vaatii lisää säätövoimaa, ydinvoimahan on perusvoimaa, jonka säätö on hankalaa.

    VastaaPoista
  3. Jos ja kun sähköautot tulevat yleistymään, niin varmaan joku kohta tarjoaa latauspistoketta loman ajaksi. Onhan jo nytkin tarjolla parkkitilaa lähellä ja kauempanakin.

    Sähköautojen akkujen lataaminen antaa itseasiassa hyvän mahdollisuuden kulutushuippuhen tasaamiseen. Ihminen käyttää autoa kuitenkin yleensä vain pienen osan päivästä, joten muu osa ajasta voidaan ladata akkuja sen mukaan miten kulutusta ja sähköntuotantoa on. Tämä toki vaatii muutoksia sähköjärjestelmiin, mutta ihan olemassaolevaa teknologiaa.

    VastaaPoista
  4. @Ehkäpä tuo on ratkaistavissa,mutta edellyttää suurta infrastruktuurin muutosta ja veikkaanpa,että samoin kuin energiantuotannossa, teimme mitä hyvänsä,fossiiliset vastaavat ylivoimaista leijonanosaa energiantuotostamme ainakin seuraavat 20 vuotta,samoin ottomoottori vallitsee vielä ainakin saman ajan. Ja vastaapa minulle, kun polttomoottorin hyötysuhde sähkönsiirron häviöt huomioiden on täysin samaa luokkaa kuin hiilivoimaloilla, miksi ei polttaa hiili (hiilivety) suoraan moottorissa? Päästöt bensakoneella ovat katalyyttien aikakaudella hallinnassa, dieselillä tilanne on huonompi,mutta nokiloukulla ja ureasäiliöllä (NOx) (kuten raskaassa liikenteessä jo) ratkaistavissa.

    Teslan akut painavat puoli tonnia ja maksavat maltaita, silti niillä siis Top Gearin mukaan päästään vain alle 100 km. Ne on uusittava muutaman vuoden välein (parisen tuhatta latausta) ja sähköauto tulee siten todella kalliiksi. Ehkä sähköauton aika tulee myöhemmin, onhan se melkoinen pelkistys ottomoottoriin, mutta aikaa se vielä vie paljon.

    VastaaPoista
  5. Eipä siinä mitään järkeä olekaan polttaa voimalassa hiiltä sähköntuottoon, kun on puhtaampiakin energianlähteitä, kuten ydin- ja varauksin tuulivoimakin.

    VastaaPoista
  6. @ Mutta puhumme nyt ja lähitulevaisuudessa käytettävissä olevista energianlähteistä. Yinvoimaahan lisätään ja se on hyvä juttu. Unohda tuulimyllyt ja aurinkokennot, vihreät leikkikalut.

    VastaaPoista
  7. No niistä tuulimyllyistä olisi hyötyä juurikin silloin, kun se voidaan varata akkuihin. Muutenhan tuulivoima on vain marginaalinen energiamuoto ja lisäksi häiritsee koko sähköverkon toimintaa.

    Sähköverkkoon pitäisi toki kehittää sen verran älyä, että esimerkiksi tuulivoimaa voisi ostaa vain silloin, kun sitä oikeasti tuotetaan. Se sopisi erityisen hyvin esimerkiksi akkujen lataukseen.

    Sähköautojen toimintamatkat ovat vain harmittavan lyhyitä. Yksi ratkaisu voisi olla vaihdettavat akut, jotka voisi huoltoasemalla vaihtaa jollain automatisoidulla systeemillä autoon.

    VastaaPoista
  8. @Hankalaa,kovin hankaa olisi tuo akkujen vaihto aina tunnin ajon jälkeen!

    Tuulivoimasta aletaan saada tarpeekseen maailmalla,sitä rakennetaan niin kauan kuin ruhtinaallisia tukiaisia on tarjolla, meilläkin 50% lisää tänä vuonna.

    Saksa on jo alkanut vetää pakkia päälle, Tanska on niin sitoutunut tuuleen, että jopa väärentävät tilastot todistellakseen sen hyvyyden ja onhan tuolla meren keskellä olevalla saaripahaisella tuultakin enemmän kuin useimmilla.

    VastaaPoista